Czy e-mail marketing działa

E-mail marketing wykorzystuje pocztę elektroniczną do bezpośredniej komunikacji z klientami. Marketing e-mailowy jest wciąż częstym środkiem kontaktu z subskrybentami znajdującymi się w bazach mailingowych firm i sklepów internetowych. I to wszystko mimo dostępności na rynku wielu innych, równie skutecznych narzędzi wymiany informacji. Nie słabnie też popularność e-maila. Liczba użytkowników poczty e-mail na świecie w 2019 r. wyniosła 3,9 miliarda – w 2024 r. ma z niej korzystać 4,48 miliarda użytkowników. W zakres tej formy marketingu wchodzi tworzenie bazy adresów, przygotowywanie wiadomości, wysyłka i zarządzanie informacjami zwrotnymi.

Rodzaje wiadomości e-mail

Wiadomości, jakie możemy wysyłać w ramach e-mail marketingu to newsletter, autoresponder, mailing bądź katalog. Newsletter to cyklicznie wysyłane e-maile o charakterze informacyjnym. Autoresponderem jest automatyczna wiadomość wysyłana po wykonaniu przez użytkownika określonej czynności, np. po aktywacji konta w serwisie lub zapisaniu się do newslettera. Mailing, często mylony z newsletterem, jest jednorazową wysyłką ukierunkowaną na sprzedaż. Katalog służy do regularnego prezentowania oferty, a jego formuła również skupia się na skłonieniu odbiorcy do zakupów.

Wiadomości chętnie otwierane przez subskrybentów mają wiarygodny adres nadawcy, chwytliwy temat, ciekawy preheader – zgodny z zawartością (wpłynie na następne otwarcia). W stopce maila powinny znaleźć się również dane firmy i link do rezygnacji z otrzymywania wiadomości.

Jak pozyskiwać adresy e-mail? Przede wszystkim w bazie mailingowej powinny znajdować się tylko te adresy, których właściciele wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości. W e-commerce dobrym rozwiązaniem jest oferta rabatu lub darmowej wysyłki po zapisaniu się do newslettera. Firmy i specjaliści oferują bezpłatne szkolenia, kursy, e-booki czy raporty dostępne po podaniu adresu e-mail. Wiele serwisów branżowych udostępnia treści jedynie po rejestracji. W ten sposób możemy też korzystać także z bezpłatnego okresu próbnego lub podstawowych funkcji narzędzi (analitycznych, graficznych itp.).

Jak mierzyć efekty kampanii?

Dzięki wskaźnikom efektywności e-mail marketingu jesteśmy w stanie na bieżąco oceniać skuteczność i opłacalność kampanii. W tworzeniu i wysyłaniu e-maili istotne będzie dostarczenie wiadomości, otwarcia, kliknięcia w zawartość, stosunek kliknięć do otwarć, zysk, rezygnacja z otrzymywania wiadomości.

Kampanię e-mail marketingową mierzymy za pomocą wskaźników takich, jak np.:

  • Open Rate – wskaźnik otwarć mierzący otwarte wiadomości w stosunku do wysłanych.
  • Click-Through Rate – wskaźnik klikalności dostarczający informacji o kliknięciach z uwzględnieniem wysłanych wiadomości.
  • Click to Open Rate – współczynnik unikalnych kliknięć do otwarcia strony – mierzy zainteresowanie użytkownika.
  • Return On Investment – wskaźnik pokazujący, ile wysłanych e-maili wygenerowało konwersję.
  • Deliverability Rate – wskaźnik dostarczalności mówiący, jaka część wysłanych wiadomości została dostarczona.
  • Unsubscribed to Open Rate – wskaźnik rezygnacji uwzględniający liczbę otwartych wiadomości i wypisanie się z listy.

Czy warto inwestować e-mail marketing?

E-mail marketing musi być przede wszystkim zaplanowany. Mowa chociażby o segmentacji odbiorców (np. według zainteresowań użytkowników), personalizacji, atrakcyjnym układzie graficznym czy wysyłaniu wiadomości we właściwym dla użytkownika czasie. Przemyślany e-mail marketing jest skuteczny, a korzyści tego modelu komunikacji to przede wszystkim:

  • niski koszt związany z automatyzacją,
  • większy ruch na stronie internetowej,
  • budowanie relacji z klientami,
  • mierzalność przebiegu i skutków kampanii,
  • kierowanie zindywidualizowanego przekazu,
  • efektywność bez względu na wielkość bazy,
  • promowanie – produktów, usług, wydarzeń.

Jest to również sposób na ratowanie porzuconych koszyków w ramach e-mail remarketingu – kiedy użytkownik dodaje produkty do koszyka, bądź opuszcza stronę na etapie transakcji, otrzymuje wiadomość.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here