Rebranding to jeden z najbardziej złożonych i skomplikowanych procesów marketingowych. Może więc nieco dziwić fakt, że w ostatnich latach znacząco wzrosła liczba firm decydujących się na jego przeprowadzenie. Dla jednych to szansa na wybrnięcie z kłopotów wizerunkowych, dla innych możliwość unowocześnienia przestarzałego wizerunku, a dla jeszcze innych szansa na wybicie się na tle konkurencji. Czy rebranding może być jednak traktowany jako swoiste remedium na większość problemów współczesnych marek?
Rebranding w pigułce. Co warto o nim wiedzieć i czemu służy?
Rebranding nie bez powodu jest uznawany za jeden z najbardziej złożonych, skomplikowanych i wymagających procesów. To także proces kosztowny i czasochłonny, który niesie za sobą pewne ryzyko – w większości przypadków zmian wprowadzonych za jego pomocą nie sposób odwrócić. Nie zraża to bynajmniej współczesnych marek, z których coraz więcej poważnie rozważa skorzystanie z usług agencji brandingowej – specjalisty od rebrandingu.
Celem rebrandingu jest zmiana elementów kluczowych dla komunikacji wizerunkowej marki. W zależności od potrzeb, proces ten może mieć różny zakres – od delikatnego liftingu mającego na celu odświeżenie elementów identyfikacji wizualnej marki, po całościowy rebranding, który w miejscu starej marki wprowadza zupełnie nowy podmiot. Z rebrandingiem wiąże się jednak pewne ryzyko, leżące u podstaw ludzkiej natury – ludzie nie lubią zmian i zazwyczaj reagują na nie w negatywny sposób.
W związku z tym, aby rebranding przyniósł marce oczekiwane korzyści, musi być przeprowadzony z wyczuciem, w maksymalnie delikatny sposób i po uprzednim dogłębnym badaniu potrzeb grupy docelowej oraz uwarunkowań panujących obecnie na rynku. Proces ten nie powinien być jednak traktowany jako rozwiązanie wszystkich problemów. Aby dowiedzieć się, czy w danej sytuacji opłaca się przeprowadzić rebranding, warto zaufać specjalistom z agencji brandingowej.
Kiedy warto rozważyć rebranding marki? Przykładowe sytuacje
Istnieją jednak sytuacje, w których rebranding sprawdza się wręcz doskonale. Z oferowanych przez niego możliwości z pewnością warto skorzystać z powodów prawnych, np. nieświadomego złamania praw autorskich czy korzystania z nazwy lub logo zastrzeżonego przez inny podmiot.
Innym powodem, dla którego marki decydują się na rebranding, są fuzje i przejęcia – w takiej sytuacji muszą dostosować swój wizerunek do podmiotu, który będzie sprawował nad nimi zwierzchnictwo. Oprócz tego, rebranding może okazać się skutecznym rozwiązaniem problemów wizerunkowych i komunikacyjnych, z jakimi boryka się marka, a także pomóc jej w odświeżeniu wizerunku, który z biegiem lat stał się nieco przestarzały.
Sygnałem, który informuje, że być może przyszła pora na rebranding, może być także brak spójności w funkcjonowaniu marki na poziomie wizualnym i komunikacyjnym. Stanowi ona bowiem klucz do utrzymania rozpoznawalności, zaangażowania i zaufania odbiorców, a także sprzedaży na wysokim poziomie. Warto mieć przy tym świadomość, że proces rebrandingu nie należy do najtańszych, w związku z czym warto dogłębnie przemyśleć decyzję o jego przeprowadzeniu